Live IT - Ami a szívemen, az a gépemen

Ami a szívemen, az a gépemen

2013. szeptember 06. 11:51

Augmented Reality - Nincs ott semmi, nézd meg jól

TFS

A science-fiction filmek egyik alapját képezték az augmented reality (innentől kezdve csak AR) megoldások. Főleg a 90-es évek környékén készültek azok a filmek, amikben nagy hangsúlyt fektettek erre és igyekeztek minél többször ábrázolni. A sci-fi ezen víziója mára megvalósult és az AR elérkezett közénk, kézzel fogható távolságba.

Nyújtsuk ki hát a karunkat és érintsük meg. De mit is? A levegőt? Igen, az AR sem más, mint egy virtuális valóság, van is, meg nincs is. De akkor mi is ez pontosan? A kiterjesztett valóság a valódi tér egyfajta virtuális kibővítése. Olyan dolgok megjelenítése a valós közegben, ami alapvetően nincs ott. Jó ez nekünk valamire? Igen, nem is hinnénk mennyi mindenre. De hogyan működik? A működése alapvetően nagyon egyszerű. Az AR-re használt eszközünk betájolja magát és elhelyezi magát a térben, gyakorlatilag kitalálja, hogy hol van. Ezt kétféle módon teheti meg: GPS alapján, vagy valami külső viszonyítási pontot használva. Külső viszonyítási pontnál a GPS helyett a kamerát fogja használni a készülék a helymeghatározásra és az így keletkező virtuális világunk közepe az a pont lesz, amihez a készülék viszonyítja magát, például egy fehér papírlap, két fekete ponttal. A technológia innentől kezdve már a hozzájuk használt programonok múlik, gyakorlatilag bármire felhasználhatjuk, csak applikáció kérdése. Bármire? Nézzünk néhány példát, hogy pontosan mire:

Építőipar

Gondoljátok el, hogy vásároltok egy telket és megbíztok egy tervezőcéget azzal, hogy adott kritériumoknak megfelelően tervezzenek 3 féle házat a telekre. A tervek és a 3D modell elkészül, Ti pedig kimentek a tervezőkkel és megnézitek, hogy hogyan nézne ki a ház a telken, ha felépülne és hogyan takarná el a kerítés a horizonton a naplementét... és az egészhez nem kellene más, csak egy mobil vagy egy tablet.

ar_1.jpg

 Orvostudomány

5-10 év múlva már a műtétek nem úgy fognak zajlani ahogy mostanában. A beteg és az orvos két, teljesen külön teremben lesz. Az orvoson már nem fognak tetőtől-talpig steril ruhában lenni, csak egy kényelmes mackóban és az eléjük kivetített virtuális térben fogják csinálni a műtétet, amit a beteggel egy teremben lévő robot hajt majd végre és felügyel. Mondanom sem kell, hogy mennyi előnye lesz ennek a mostani műtétekhez képest, a sterilitástól a preciziós mozgáson keresztül a helyben elvégzett esetleges diagnosztikákig.

ar_2.jpg

Játékok

 Mint tudjuk, a játékok mindent felhasználnak, amit csak lehet, hogy még élvezetesebbek és realisztikusabbak legyenek, miért pont az AR maradna ki? És nem is marad, hiszen néhány  PlayStation-ös játéknál már évek óta elérhető ez a technológia és 2012 óta nagy robbanást várhatnánk ilyen téren a Vita-val, ami egyelőre nem következett be.

ar_3.jpg

Amelett, hogy még annyira nem elterjedt AR és az egyszeri felhasználók inkább csak csodájára járnak, mintsem hogy beépítsék a mindennapi életükbe, maga az AR technológia létezik, él és virul és ami a legjobb, hogy mindenki számára elérhető. Az Android nagyon jó terepet adott ennek a technológiának és az oprendszer megjelenése után nem kellett sokat várni az első augmented reality-s szoftverek megjelenésére. Ezek a teljesség igénye nélkül: játékok, tájékozódást segítő applikációk, tudományos szoftverek és még sorolhatnám. De a legjobb, ha nézünk is mindre egy példát, így Ti is ki tudjátok próbálni otthon, miről is van szó és milyen újfajta élményt ad számunkra a kiterjesztett valóság :)

Az első és a számomra egyik legkedvesebb app a Google Skymap . A használata egyszerű: bekapcsoljuk a GPS-t, elindítjuk az appot és az ég felé tartjuk a telefont. A kijelzőn láthatjuk, amit egyébként nem látnánk: Azt, hogy milyen csillagok és égi tünemények vannak a fejünk fölött vagy épp arra, amerre forgatjuk a telefont. A csillagászatot kedvelő emberek órákig elszórakozhatnak vele, pláne, hogy zoomolni is lehet, így a fényévekre lévő halmazok is kézzel fogható távolságba kerülnek.

ar_s_google_skymap.jpg

A második app a Color Blindness Simulator, aminek segítségével megnézhetjük, hogy hogyan látják a világot színvak társaink. Az így kapott kép ki-be kapcsolható, így könnyen észrevehetjük a különbségeket.

ar_s_color_blindness.jpg

A harmadik app a SpecTrek ami régi nagy kedvencem. A játékban a Google maps-en elhelyezett szellemek elkapása a feladatunk. Ha vízszintesen tartjuk a PDA-t akkor a térképet látjuk, ha függőleges, akkor a minket körülvevő teret plusz a szellemeket, amiket be kell gyűjteni. Nagyon jó szórakozás, bár igyekezzünk elhagyatott helyeken játszani, mert a nagy rohangálásban hülyének fognak minket nézni :)

ar_s_spectreck.jpg

 
Remélem ez a kis egyveleg mindenkinek segített közelebb hozni az augmented reality, kiterjesztett valóság élményét és a jövőben Ti is kifogjátok próbálni ezeket az eszközöket - feltéve, ha még eddig nem tettétek. Záróakkordként pedig nézzünk meg pár filmkockát (és egy szavazást) az AR-ről, hogy azt régen hogyan képzelték el kedvenc rendezőink és ehhez mérten, miket várhatunk-e téren a jövőtől.(Kitaláljátok mely filmből vannak a részletek? :)

ar_movie2.jpg

ar_movie3.jpg

ar_movie1.jpg

Címkék: mobil,érdekes,szavazás

A bejegyzés trackback címe:

https://liveit.blog.hu/api/trackback/id/tr505497867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A blog támogatója:

itsh_logo.png

I <3 LiveIT

Kommentek

süti beállítások módosítása