Manapság a világunk egyre kevesebb mesébe illő történettel lát el minket, pedig ezekre a megvalósult álmokra igen nagy szükség lenne. Az egyik ilyen csoda az Angry Birds-öt lengi körbe, amit már szinte nincs olyan ember a Földön, aki nem ismerne, viszont vannak olyanok, akik manapság találkoznak vele először, pedig a története igen régen kezdődött, talán egy messzi-messzi galaxisban.
Történt egyszer, hogy három helsinki diák, névszerint Niklas Hed, Jarno Väkeväinen, és Kim Dikert részt vett egy 2003-ban rendezett, mobiljátékok fejlesztésére kiírt versenyen, amit a King of The Cabbage World (A Káposztavilág királya) című valósidejű stratégiai játékukkal meg is nyertek. Nem kis szó volt ez akkoriban, pláne, hogy ez volt az első olyan mobiljáték, amit egymás ellen is lehetett játszani készülékek között. A játékot fel is vásárolta a Sumea nevű kiadó és a gondozásai alatt kereskedelmi forgalomban is megjelent, immár Mole War (Vakond háború) néven. A fiúk ezalatt megalapították Relude nevű cégüket, ami 2005-ben egy azóta is homályba vesző felajánlónak hála egy nagyobb tőkeinjekciót kapott és a megszaladt bankszámla gőzerővel indította be a fejlesztések. Mivel a 3 srác már akkor is nagyban gondolkodott ideje volt a névváltoztatásnak, így még ebben az évben átkeresztelkedtek Rovio Mobile-ra, amin később ismertté is váltak.
Screenshot a King of the Cabbage World-ből
A 2005-ös újjászületés után nagy csend keletkezett, de ez csak annak a lázas munkának volt betudható, ami az Angry Birds 2009. decemberi megjelenését előzte meg. De hogyan is született az Angry Birds? Mint nagyon sok feldezés, ez is egy unalmas estén történt:. Jaakko Iisalo a Rovio játék designere otthon ült egymagában és unatkozott, a felesége nem volt otthon, úgyhogy volt ideje gondolkodni. A Rovio-nak akkoriban a 2005-ös pénzeső ellenére igen rosszul állt a szénája és bár Iisalo és fejlesztőtársai számos ötlettel állt elő, a cégvezetők mindegyiket megtorpedózták és vagy túl bonyolultnak, vagy túl unalmasnak találták. Iisalo tudta, hogy valami olyan játékot kell készíteni, amit egyszerűe elkészíteni, de mégis addiktív és a karaktereinek hála szerethető. Ezen a nyomvonalon elindulva leült a gépe elé, elindította a Photoshopot és nekilátott a rajzolásnak. Ahogy teltek az órák madarak kezdtek kirajzolódni, lábak és szárnyak nélkül, de annál karakteresebb formában. A madarak után megszülettek a várak és Iisalo fejében lassan összeállt a játékmenet is. A következő héten bemutatta a tervet a főnökeinek, akik közül Niklas Hed alapító már akkor úgy nyilatkozott, hogy "Szeretem ezeket a karaktereket és amint megláttam őket úgy éreztem, hogy játszani akarok velük".
Igen ám, de a történet nem ennyire egyszerű és tudni kell, hogy ezidőtájt a Rovio háta mögött már 50 olyan játék volt, amibe rengeteg energiát fektettek, de nem értek el vele még pillanatnyinak nevezhető sikereket sem. A tét borzasztó nagy volt, mindenki tisztában volt azzal, hogy a cégnek már csak egy dobása van és mindent egy lapra kell feltenniük. Ez a lap az Angry Birds volt és Iisalo nem gondolta, hogy amit aznap este rajzolgatott ekkora siker lehet, mégis belevágtak a fejlesztésbe, ami több, mint két évig tartott. 2009 decemberére készült el A Mű és jelent meg az Angry Birds, ami azóta is töretlen sikernek örvend. A játék fejlesztésénél nagyon sok szempontot vettek figyelembe, fontosnak tartották, hogy ne lehessen veszíteni a játékban és csak egyetlen érzést kelthessen a játékosokban: a sikerélményt. A másik fontos szempont az volt, hogy meggyőző, de ne hardware igényes legyen a grafikája és az egyes pályák között el tudják kerülni a játékok rákfenéjét: a betöltési időt. Szerencsére az ötlet nem csak játék, de megvalósítási szempontból is telitalálat volt és könnyedén el lehetett készíteni a fenti szabályok alapján. Megjelent tehát az első játék és útjára indult a Rovio csodálatos története az Angry Birds-nek hála:
A játék 63 pályával jelent meg, de a Rovio tudta, hogy ha az hetekig élmezőnyben szeretné tartani, akkor ehhez ez a pályaszám kevés lesz. El kellett érni, hogy az emberek folyamatosan frissítsenek és játszanak és ezt kezdetben a futószalagon gyártott pályákkal oldották meg. A meglévő pályákat 3-4 hetes turnusokban kijövő újdonságokkal 210 pályányira toldották meg és a mindenszentekre és karácsonyra egy kiegészítőt is piacra dobtak. Piacra, hiszen az Angry Birds-nek volt egy fizetős verziója is, ami a letöltések igen tekintélyes 25%-át tette ki. Azt ki lehet számolni, hogy egy több, mint 50 milliós letöltés mellett ez mennyi dollárt jelentett akkoriban. Mondani sem kell, hogy a Rovio szekere rendesen megindult és majdnem elkövetkezett az, ami az álmokat rémálommá változtatja: az ötlettelenség. Félő volt, hogy a játékosok ráunnak az Angry Birds-re, ezért lépni kellett, lépni, de vajon hova? Egy ilyen méretű terjeszkedés és növekedés után már-már törvényszerű, hogy kipukkan a lufi és a rossz üzleti modelleknek, vagy fejlesztési csapásirányoknak hála kártyavárként dőlhet össze az, amit eddig felépítettek. Szerencsére a Rovio-nál akkora kitanulták a mesterséget és tisztában voltak azzal, hogy a marginális változássokkal nem hogy újítani nem tudnának a játékon, de mindent tönkre is tehetnek vele. 2010 októberében egy óvatos mozdulattal és rendkívül minimális változtatással megjelentették az Angry Birds következő részét az Angry Birds Seasont:
A Seasons különböző ünnepek témáit és látványvilágát dolgozta fel így sosem volt kérdéses, hogy éppen milyen pályákkal frissítsék ezt az epizódot. A szóban forgó részhez eddig 14 kiegészítő jelent meg, a legutóbbi 2012. októberében:
Pálya csomag | Pálya szintek | Megjelenés dátuma |
1. Trick or Treat | 1-1-től 1-15.ig | 2010. október |
2-1-től 2-15-ig | ||
3-1-től 3-15-ig | ||
2. Season's Greedings | 1-1-től 1-25-ig | 2010. december |
3. Hogs and Kisses | 1-1-től 1-15-ig | 2011. február |
2-1-től 2-3-ig | ||
4. Go Green, Get Lucky | 1-1-től 1-15-ig | 2011. március |
2-1-től 2-3-ig | ||
5. Easter Eggs | 1-1-től 1-15-ig | 2011. április |
2-1-től 2-3-ig | ||
6. Summer Pignic | 1-1-től 1-3-ig | 2011. június |
7. Moon Festival | 1-1-től 1-15-ig | 2011. szeptember |
2-1-től 2-15-ig | ||
3-1-től 3-3-ig | ||
8. Ham'o'ween | 1-1-től 1-15-ig | 2011. október |
2-1-től 2-15-ig | ||
9. Wreck the Halls | 1-1-től 1-25-ig | 2011. december |
10. Year of the Dragon | 1-1-től 1-15-ig | 2012. január |
11. Cherry Blossom | 1-1-től 1-15-ig | 2012. március |
12. Piglantis | 1-1-től 1-15-ig | 2012. június |
2-1-től 2-15-ig | ||
13. Back to School | 1-1-től 1-20-ig | 2012. augusztus |
14. Haunted Hogs | 1-1-től 1-3-ig | 2012. október |
2011. márciusában megjelent egy új rész: a Rio. A kerettörténet szerint kedvenc madarainkat elrabolták és Rio-ba vitték, ahol immár nem a malacok elleni harc volt a feladatuk, hanem egzotikus társaik kiszabadítása. Ez a rész is óvatos és kimért volt az újdonságok terén: néhány új karakter és a bevezetett főgonosz elleni harc tette színesebbé a már megszokott játékmenetet. Ebben a részben megjelent egy bulldog is: Luiz (egyenesen a Rio című animációs filmből), hogy segítségével extra pontokhoz juthassunk. És itt értünk el egy fontos pontot: Az Angry Birds itt már jócskán túllépte a mobilipar kereteit, hiszen már nem csak telefonokon, de PC-n is lehetett velük játszani és filmes franchise-okat is sikerült értékesíteniük, illetve vennikük. A Rio tehát már győzelemre született és jócskán túllépte az 50 milliós Androidos letöltést. A Rio-hoz összesen 6 pályacsomag és 2 kiegészítő érkezett, aztán megállt az evolúció útján, hogy új részeknek adja át a helyét.
Pálya csomag | Pálya szintek | Megjelenés dátuma |
1. Smugglers' Den | 1-1-től 1-15-ig | 2011. március 22. |
2-1-től 2-15-ig | ||
2. Jungle Escape | 3-1-től 3-15-ig | 2011. március 22. |
4-1-től 4-15-ig | ||
3. Beach Volley | 5-1-től 5-15-ig | 2011. május 12. |
6-1-től 6-15-ig | ||
4. Carnival Upheaval | 7-1-től 7-15-ig | 2011. június 8. |
8-1-től 8-15-ig | ||
5. Airfield Chase | 9-1-től 9-15-ig | 2011. augusztus 18. |
10-1-től 10-15-ig | ||
6. Smugglers' Plane | 11-1-től 11-15-ig | 2011. november 22. |
12-1-től 12-15-ig | ||
Golden Beachball | 1-ről 15-ig | 2011. augusztus 1. |
Trophy Room | 12 szint | 2012. március 16. |
2012. februárjában a Rovio bejelentése szerint Madarak új vizekre, akarom mondani új közegbe eveztek, izé, repültek és 2012. március 22-én megjelent az Angry Birds Space, ami egy újfajta játékstílussal és fizikával örvendeztette (vagy keserítette el) a játék szerelmeseit. A Space alapból 60 pályát tartalmazott, amit a játékon belüli vásárlással plusz 30 pályával lehetett megtoldani. A Space-hez is megjelent számos kiegészítő és ha jól sejtjük még nem kell temetni ezt a sorozatot sem:
Pálya csomag | Pálya szintek | Megjelenés dátuma |
1. Fry me to the Moon | 1-1-től 1-10-ig | 2012. április |
2. Utopia | 1-2-től 1-10-ig | 2012. május |
3. Utopia bónusz pályák | 1-2-től 1-20-ig | 2012. július |
4. Red planet | 2-2-ig 1-20-ig | 2012. augusztus |
5. Red Planet plusz pályák és Space Eagle bónuszpályák | 2012. november 1. | |
A Space-hez kapcsolódó érdekesség volt, hogy ez a rész már a mozivásznat is túllépte és egyenesen az űrben kötött ki a NASA-nak hála, ahol Donald Pettit asztronauta mutatott be különböző kísérleteket a madarakkal és a malacokkal immár ténylegesen nulla gravitációs körülmények között. Az Angry Birds mondhatnánk, hogy ezzel a csúcsra ért, vagy azon is túl, hiszen a Mount Everest magassága is elhanyagolható a Föld körüli pályához képest.
És ezzel elérkeztünk a sorozat utolsó részéhez, az Angry Birds Star Wars-hoz, ami 2012. november 8-án jelent meg és ha jól sejtem már minden Angry Birds fanatikus telefonján és tabletjén megtalálható. Azt mondanom sem kell, hogy a Star Wars név megvásárlása bődületes pénzekbe kerülhetett és a mai napig nincs információ arról, hogy ki-kinek tett szívességet azzal, hogy az Angry Birds a nevére vette ezt a kultikus sorozatot. Az biztos, hogy mindez még azelőtt történt, hogy a Disney megvásárolta volna a filmsorozat tulajdonjogait és ezzel a helycserés támadással az egyik legnagyobb filmes franchise-zot kebeleve be. A Rovio-nál a vásárlás pillanatában biztos, hogy hátradőlt a 3 finn srác és konstatála, hogy az új Papával a háttérben még egy jó időre biztosítva van az Angry Birds sikere.
A sorozat bődületes sikere nem csak a mobilokra korlátozódik napjainkban, plüssjátékok, társasjátékok, PC-s és konzolos átíratok, no meg maga az Angry Birds márkanév is tömi már a kitalálóik zsebét. Naponta több mint 400 millió percet játszanak valamelyik epizóddal a játékosok és ki tudja mi vár még ránk az elkövetkezendő években a rikácsolód madarak házatájáról. Egy viszont biztos: még jó sokáig nem fogunk tőlük megszabadulni, de azt hiszem, hogy ez nem is baj :). És a nap kérdése a legvégére: Tudtátok, hogy Finnországban melyik az az üdítő, amiből többet isznak az ottani fiatalok, mint a Coca~Cola-ból és a Pepsiből? Igen, az Angry Birds-ből! :)