Attól függetlenül, hogy a mobilpiac már annyira felfújódott, hogy egy köbcentiméternyi helyet sem lehet találni jupiteri méretében mégis sokan adják még manapság is a fejüket arra, hogy mobilra fejlesszenek. Szerencsére rengeteg olyan projectet és céget lehet látni, amik ezen a telített piacon is elő tudnak rukkolni valami és megvetni a lábukat a mobilszoftver-fejlesztés ingoványos talaján. A piac működése alapján érdekes tény viszont, hogy maga a fejlesztés már szinte huszadrangú dologgá csökkent magában a folyamatban és jóval megelőzték fontossági sorrendben az előzetes felmérések és tervezések. Míg a 80-as években szinte teljesen mindegy volt, hogy mit programozott le az ember, manapság a siker a részletekben és a prekoncepción múlik. Az alábbi infógrafika egy tökéletes guide lehet annak, aki újonnan szeretne belevágni a mobiliparág pénztárcájába és előrukkolni egy olyan app-pal, ami manapság is képes nagyot szólni. Amit az infógrafika nem tartalmaz, de érdemes megemlíteni: Kerülni kell a gyerekkori álmok kergetését és applikációba való öntését, érdemes követni nem csak a mobilos, de PC-s trendeket is, hiszen amik ott működtek mobilon is fognak (értem ezalatt a felhasználói igényeket és nem a technikai megoldásokat). Kerülendőek továbbá a grandiózus fejlesztések, melyek tőke, esetleges szakértelem és kitartás híján könnyen befulladhatnak pár hónap után, pedig ennyi idő alatt akár egy kisebb, de ésszerű ötlet is kivitelezhető lett volna.
Ez történik, ha nincs kéznél egy designer
A grafikán kiemelt szerepet kap az árazás, de magára valamit is adó fejlesztő nem feltétlen csak az echte fizetős app-okban gondolkodik. Rengeteg olyan megoldás van, ami pénzt hozhat a konyhára: elhelyezhetünk reklámokat, lehetőségeket adhatunk in-app-purchase-ekre (szoftveren belüli vásárlás, például a játékon belül használható fizetőeszközök megvásárlása ahelyett, hogy 20 pályán át küzdenénk 500 creditért), sokan azért kérnek pénzt, hogy eltüntessék a reklámokat illetve néhány pályát ingyenessé, a többit afféle DLC-ként, fizetőssé teszik. Az, hogy melyik megoldás a kézenfekvő a célcsoporttól függ. A gyerekeknek szánt app-okban a reklámok a nyerők, a könnyen addiktívvá váló felnőttek inkább a letölthető plusz tartalomért fizetnek szívesen. Egyik ismerősöm gyereke egy baby app-ban futott bele egy ördögi megoldásba, ami a kisbabák és 3-4 évesek nyomkodási mániáját használta ki és bukkant fel néha, aminek hála máris 1-2 ezer forint ütött a fejlesztő markát. Az ilyen egyszeri megoldások is hozhatnak a konyhára, de idővel a fórumokon és a Play Store-ban szépen lehúzhatják a hírnevét az app-unknak, amivel együtt magát a céget, vagy legalábbis a nevét dobhatjuk a kukába és kezdhetjük az egészet elölről.
Ami még nagyon fontos és a grafikán nem szerepel az az support. Rengeteg jó játék és egyéb app hasal el azon, hogy a fejlesztői nem támogatják és nem foglalkoznak a felhasználók kéréseivel. A support igen hálátlan dolog, - magam is évekig csináltam -, hiszen egyfajta pénznyelő, ami alap szoftvertámogatás esetén csak a bérköltséget emészti és nem hoz a konyhára egy fityinget sem, viszont egy jó support kiváló marketing is lehet. A gyors válaszidők, korrekt megoldások és tudásban is naprakész csapat könnyen magához édesgetheti a nagyérdeműt, akik ha másért esetleg nem is, de ezért nagyon kedvelni fognak minket. A magára hagyott és hanyagolt felhasználónál nincs kártékonyabb dolog, úgyhogy ha megtörtént a launch egyből el kell kezdeni Velük foglalkozni. A support mellett fontos még a feedback is, amikben a felhasználók új ötleteivel és kívánságaival találkozhatunk. Ezeket is érdemes megfontolni és néhányat kiemelni belőlük, noha nagy részük a scope-ba egyáltalán nem illő, bődületes fejlesztési időket igénylő kérés lesz, vagy akár olyan is, ami koncepcionálisan rengeti meg a szoftverünket. Szerencsére az ilyen igényeket és felvetéseket megfelelően nyílt és őszinte kommunikációval jól lehet kezelni, amit a felhasználóik is értékelni fognak.
Most pedig jöjjön további 7 dolog, amit nem árt észben tartani és jól kidolgozni még mielőtt kódolásba kezdenénk:
És még egy dolog, amit szabad elfelejteni: Az app-ot sosem magunknak, hanem a felhasználóknak fejlesszük :)